Založ si blog

Nebuď ovca alebo ako odolávať reklame

 

V dnešnom uponáhľanom svete si často neuvedomujeme veľa vecí, ktoré sú okolo nás. K tomuto stavu nás tlačí hlavne nedostatok času, uponáhľanosť a rýchly životný štýl. Veľakrát ani nevieme, čo všetko na nás vplýva. Jednou z takýchto vecí je reklama. V rôznych podobách a formách je doslova všade. Je oveľa sofistikovanejšia a premyslenejšia, ako by sme si mohli myslieť. Neprikladáme jej vôbec takú pozornosť a kritiku, akú by si zaslúžila. Trendom v reklame je stúpajúci počet reklamných plôch, reklamných príležitostí. V tomto blogu by som vás chcel podnietiť, aby ste začali kriticky rozmýšľať nad reklamou.

 

Asi najsilnejšou reklamou s najväčším zásahom je televízna reklama. Na reklame ako takej by nebolo nič zlé, ak by nám nepriamo nepodsúvala veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme alebo existuje k danému produktu lacnejšia náhrada. Reklama sa nám dostáva do podvedomia a my sa pri rozhodovaní, pri kúpe prikloníme k produktu, ktorý sme videli v reklame, ale neuvedomíme si to.

 

 

Pri nakupovaní v obchodných reťazcoch je krásne vidieť účinok reklamy. Produkty, ktoré majú masívnu reklamnú kampaň, sú umiestňované na popredných miestach. V regáloch sú uložené na úrovni očí, kde sú najlepšie vidieť. Akcie sú, samozrejme, na produkty, ktorých sa chce obchod čo najrýchlejšie zbaviť. Dôvody si určite viete domyslieť.

 

O reklame na webe by sa dal písať samostatný blog, ale aspoň v skratke. Bežní ľudia si ani neuvedomujú, že webový vyhľadávač zhromažďuje všetky vyhľadávané výrazy. Na základe vyhľadávania umiestňuje na web reklamy, ktoré by mohli človeka čo najviac osloviť/zasiahnuť.  Sponzorované odkazy, reklamné bannery, výsledky vo vyhľadávačoch,  všetko je dokonale premyslený spôsob ako spropagovať produkt alebo službu.

 

Reklamu v televízii môžete vypnúť alebo prepnúť, reklamu na webe môžete tiež zrušiť alebo nejakým spôsobom nesledovať. Ďalšou a veľmi účinnou reklamou je out of home/outdoor reklama, čiže rôzne billboardy, plagáty a reklamné pútače, ktorým sa v meste jednoducho nevyhnete. Nemôžete ich vypnúť ani zrušiť. Často  sú umiestňované nevhodne alebo s nevhodným obsahom, ale pokiaľ nikto nebude namietať umiestňovaniu na takýchto plochách, tak sa bude v trende zahlcovania reklamnými plochami pokračovať.

 

Samotný obsah reklamy je tiež veľmi diskutabilný. Reklama väčšinou podáva neúplný a skreslený obraz o danom produkte alebo službe. Informácie sú absolútne nedostatočné, ale ľuďom niekedy stačí len to, že to je pekné v reklame. Realita býva zväčša úplne iná. Ešte som nevidel reklamu, ktorá by mi ponúkla kompletný obraz, ale to ani nie je cieľom. Prvoradé pri reklame je upútať pozornosť a dostať do povedomia daný produkt alebo službu tak, aby sa ním začal človek zaoberať.

Jeden typ reklamy nechápem.  Reklama spoločností, ktoré majú absolútny monopol a reklamu preto nepotrebujú. Napr. Slovenské elektrárne, Slovnaft a pod. Ide iba o akési budovanie PR alebo len o plytvanie financiami?

Odporúčania na záver:  Nepodľahnúť reklame. Znie to jednoducho, ale je to oveľa ťažšie, ako by sa mohlo zdať. Overovať informácie z viacerých zdrojov. Porovnávať, čítať recenzie, byť kritický. Pozerať sa na reklamu kritickými očami je asi to najlepšie ako reklame nepodľahnúť.

 

Pláž, Reynisfjara, Island, mReportér

Zábery z pláže, pred ktorou varujú turistov aj miestne úrady. Prečo je tak nebezpečná?

08.05.2024 05:00

mReportér Jaro Karak zachytil tieto pekné zábery priamo z Islandu.

SR Bratislava polícia UK zásah vyhrážky preverovanie BAX

Riaditeľ o bombových hrozbách: budovu sme vypratali do 10 minút. Podľa bezpečnostného experta je útok “anomália ako hrom”

07.05.2024 21:31

Výpoveď riaditeľa školy v Beckove a predsedu Asociace bezpečná škola z Českej republiky.

čaputová

Čaputová vetovala novelu zákona o múzeách a galériách

07.05.2024 19:28, aktualizované: 19:40

Namieta, že ňou dochádza k zníženiu štandardov transparentnosti a odbornosti pri obsadzovaní funkcií.

France China

Riziko zrážky francúzskych sudov s čínskymi autami. Macron robí záchranára vývozcom koňaku

07.05.2024 18:55

Peking sa dlhší čas vyhráža, že uvalí vysoké clo na dovoz koňaku z Francúzska. Mohol byť šéf Elyzejského paláca spokojný po debate s čínskym lídrom?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 3176x
Priemerná čítanosť článkov: 3176x

Autor blogu

Kategórie

Archív