Nebuď ovca alebo ako odolávať reklame

 

V dnešnom uponáhľanom svete si často neuvedomujeme veľa vecí, ktoré sú okolo nás. K tomuto stavu nás tlačí hlavne nedostatok času, uponáhľanosť a rýchly životný štýl. Veľakrát ani nevieme, čo všetko na nás vplýva. Jednou z takýchto vecí je reklama. V rôznych podobách a formách je doslova všade. Je oveľa sofistikovanejšia a premyslenejšia, ako by sme si mohli myslieť. Neprikladáme jej vôbec takú pozornosť a kritiku, akú by si zaslúžila. Trendom v reklame je stúpajúci počet reklamných plôch, reklamných príležitostí. V tomto blogu by som vás chcel podnietiť, aby ste začali kriticky rozmýšľať nad reklamou.

 

Asi najsilnejšou reklamou s najväčším zásahom je televízna reklama. Na reklame ako takej by nebolo nič zlé, ak by nám nepriamo nepodsúvala veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme alebo existuje k danému produktu lacnejšia náhrada. Reklama sa nám dostáva do podvedomia a my sa pri rozhodovaní, pri kúpe prikloníme k produktu, ktorý sme videli v reklame, ale neuvedomíme si to.

 

 

Pri nakupovaní v obchodných reťazcoch je krásne vidieť účinok reklamy. Produkty, ktoré majú masívnu reklamnú kampaň, sú umiestňované na popredných miestach. V regáloch sú uložené na úrovni očí, kde sú najlepšie vidieť. Akcie sú, samozrejme, na produkty, ktorých sa chce obchod čo najrýchlejšie zbaviť. Dôvody si určite viete domyslieť.

 

O reklame na webe by sa dal písať samostatný blog, ale aspoň v skratke. Bežní ľudia si ani neuvedomujú, že webový vyhľadávač zhromažďuje všetky vyhľadávané výrazy. Na základe vyhľadávania umiestňuje na web reklamy, ktoré by mohli človeka čo najviac osloviť/zasiahnuť.  Sponzorované odkazy, reklamné bannery, výsledky vo vyhľadávačoch,  všetko je dokonale premyslený spôsob ako spropagovať produkt alebo službu.

 

Reklamu v televízii môžete vypnúť alebo prepnúť, reklamu na webe môžete tiež zrušiť alebo nejakým spôsobom nesledovať. Ďalšou a veľmi účinnou reklamou je out of home/outdoor reklama, čiže rôzne billboardy, plagáty a reklamné pútače, ktorým sa v meste jednoducho nevyhnete. Nemôžete ich vypnúť ani zrušiť. Často  sú umiestňované nevhodne alebo s nevhodným obsahom, ale pokiaľ nikto nebude namietať umiestňovaniu na takýchto plochách, tak sa bude v trende zahlcovania reklamnými plochami pokračovať.

 

Samotný obsah reklamy je tiež veľmi diskutabilný. Reklama väčšinou podáva neúplný a skreslený obraz o danom produkte alebo službe. Informácie sú absolútne nedostatočné, ale ľuďom niekedy stačí len to, že to je pekné v reklame. Realita býva zväčša úplne iná. Ešte som nevidel reklamu, ktorá by mi ponúkla kompletný obraz, ale to ani nie je cieľom. Prvoradé pri reklame je upútať pozornosť a dostať do povedomia daný produkt alebo službu tak, aby sa ním začal človek zaoberať.

Jeden typ reklamy nechápem.  Reklama spoločností, ktoré majú absolútny monopol a reklamu preto nepotrebujú. Napr. Slovenské elektrárne, Slovnaft a pod. Ide iba o akési budovanie PR alebo len o plytvanie financiami?

Odporúčania na záver:  Nepodľahnúť reklame. Znie to jednoducho, ale je to oveľa ťažšie, ako by sa mohlo zdať. Overovať informácie z viacerých zdrojov. Porovnávať, čítať recenzie, byť kritický. Pozerať sa na reklamu kritickými očami je asi to najlepšie ako reklame nepodľahnúť.

 

kombifoto traja lidri

Čo konkrétne ponúka Trump Rusku a Ukrajine? Toto je kompletných 28 bodov jeho plánu

21.11.2025 02:35

Prečítajte si celé znenie dohody, ktorú ponúka Trump Zelenskému a Putinovi, aby sa ukončil krvavý konflikt na Ukrajine.

Košarac, prilba, Bosna a Hercegovina

Bosniansky minister Košarac poslal predstaviteľovi OSN Schmidtovi nacistickú prilbu a posiela ho preč

20.11.2025 23:55

Nemecký diplomat Schmidt dohliada na dodržiavanie Daytonskej mierovej dohody, ktorá v 90. rokoch ukončila vojnu v Bosne.

vojna na Ukrajine, Kupjansk

Rusko oznámilo dobytie mesta Kupjansk. Stále ho máme pod kontrolou, uviedol Kyjev

20.11.2025 22:30

Ruská armáda ovládla ukrajinský Kupjansk, oznámil vo štvrtok náčelník ruského generálneho štábu Valerij Gerasimov. Ukrajinci to odmietli.

klimatická konferencia COP30, požiar

Hlavné akcie na klimatickej konferencii COP30 sú po požiari zrušené

20.11.2025 21:25

Hlavné akcie na klimatickej konferencii OSN COP30 sú zrušené po požiari, ktorý zasiahol konferenčný areál.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 3345x
Priemerná čítanosť článkov: 3345x

Autor blogu

Kategórie

Archív