Založ si blog

Nebuď ovca alebo ako odolávať reklame

 

V dnešnom uponáhľanom svete si často neuvedomujeme veľa vecí, ktoré sú okolo nás. K tomuto stavu nás tlačí hlavne nedostatok času, uponáhľanosť a rýchly životný štýl. Veľakrát ani nevieme, čo všetko na nás vplýva. Jednou z takýchto vecí je reklama. V rôznych podobách a formách je doslova všade. Je oveľa sofistikovanejšia a premyslenejšia, ako by sme si mohli myslieť. Neprikladáme jej vôbec takú pozornosť a kritiku, akú by si zaslúžila. Trendom v reklame je stúpajúci počet reklamných plôch, reklamných príležitostí. V tomto blogu by som vás chcel podnietiť, aby ste začali kriticky rozmýšľať nad reklamou.

 

Asi najsilnejšou reklamou s najväčším zásahom je televízna reklama. Na reklame ako takej by nebolo nič zlé, ak by nám nepriamo nepodsúvala veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme alebo existuje k danému produktu lacnejšia náhrada. Reklama sa nám dostáva do podvedomia a my sa pri rozhodovaní, pri kúpe prikloníme k produktu, ktorý sme videli v reklame, ale neuvedomíme si to.

 

 

Pri nakupovaní v obchodných reťazcoch je krásne vidieť účinok reklamy. Produkty, ktoré majú masívnu reklamnú kampaň, sú umiestňované na popredných miestach. V regáloch sú uložené na úrovni očí, kde sú najlepšie vidieť. Akcie sú, samozrejme, na produkty, ktorých sa chce obchod čo najrýchlejšie zbaviť. Dôvody si určite viete domyslieť.

 

O reklame na webe by sa dal písať samostatný blog, ale aspoň v skratke. Bežní ľudia si ani neuvedomujú, že webový vyhľadávač zhromažďuje všetky vyhľadávané výrazy. Na základe vyhľadávania umiestňuje na web reklamy, ktoré by mohli človeka čo najviac osloviť/zasiahnuť.  Sponzorované odkazy, reklamné bannery, výsledky vo vyhľadávačoch,  všetko je dokonale premyslený spôsob ako spropagovať produkt alebo službu.

 

Reklamu v televízii môžete vypnúť alebo prepnúť, reklamu na webe môžete tiež zrušiť alebo nejakým spôsobom nesledovať. Ďalšou a veľmi účinnou reklamou je out of home/outdoor reklama, čiže rôzne billboardy, plagáty a reklamné pútače, ktorým sa v meste jednoducho nevyhnete. Nemôžete ich vypnúť ani zrušiť. Často  sú umiestňované nevhodne alebo s nevhodným obsahom, ale pokiaľ nikto nebude namietať umiestňovaniu na takýchto plochách, tak sa bude v trende zahlcovania reklamnými plochami pokračovať.

 

Samotný obsah reklamy je tiež veľmi diskutabilný. Reklama väčšinou podáva neúplný a skreslený obraz o danom produkte alebo službe. Informácie sú absolútne nedostatočné, ale ľuďom niekedy stačí len to, že to je pekné v reklame. Realita býva zväčša úplne iná. Ešte som nevidel reklamu, ktorá by mi ponúkla kompletný obraz, ale to ani nie je cieľom. Prvoradé pri reklame je upútať pozornosť a dostať do povedomia daný produkt alebo službu tak, aby sa ním začal človek zaoberať.

Jeden typ reklamy nechápem.  Reklama spoločností, ktoré majú absolútny monopol a reklamu preto nepotrebujú. Napr. Slovenské elektrárne, Slovnaft a pod. Ide iba o akési budovanie PR alebo len o plytvanie financiami?

Odporúčania na záver:  Nepodľahnúť reklame. Znie to jednoducho, ale je to oveľa ťažšie, ako by sa mohlo zdať. Overovať informácie z viacerých zdrojov. Porovnávať, čítať recenzie, byť kritický. Pozerať sa na reklamu kritickými očami je asi to najlepšie ako reklame nepodľahnúť.

 

oktoberfest

Na Oktoberfest prišlo v prvý víkend až 800-tisíc ľudí a "boli smädnejší"

23.09.2018 20:26

Hostia prišli na 185. ročník pivných slávností nielen smädní, ale aj hladní. Zjedli totiž 13 volov, o dva viac než vlani.

nákup, nakupovanie, žena, počítač

Slováci podľahli on-line nákupom z Číny

23.09.2018 20:00

Slovenská pošta za rok 2017 spracovala približne 8,7 milióna listových zásielok z Číny.

Švajčiarsky frank

Švajčiari v referende odmietli zvýšenie ochrany domácich farmárov

23.09.2018 19:32

Predpokladá sa, že podporu švajčiarskej verejnosti pre návrhy podkopali obavy z nákladov na potraviny aj nesúhlas vlády.

Kerčský prieliv

Ruské plavidlá doprevádzali tie ukrajinské pri plavbe Kerčským prielivom

23.09.2018 19:17

Kyjev chce v prístave Berďansk vybudovať čo najskôr novú vojenskú námornú základňu. Cieľom je "obrana pred agresívnymi akciami Ruska".

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 2257x
Priemerná čítanosť článkov: 2257x

Autor blogu

Kategórie

Archív